fredag 18 juni 2010

Altaret

Vägarna kostar allt, bara offret gör dig lätt nog
att fortsätta – du är ditt eget lamm
bara ett ständigt återkommande Inget
där varken förflutet eller framtid finns öppnar vägen fram
Det var i förlusten segern vanns
det var på botten stegen* fanns
Stigen dit var spårlös för att stegen• brann
hos den som gick före nästan mållös
Varför skulle du lämna ditt eget land
där du kan segla fram på en damm som är bred,
stilla och spegelblank för att kasta dig ut mot kilometerdjup
och vågornas vilda vredes kam?
Här hemma kan du leka charader och spela i band!
Varför riskera ta fel? Vad är det med dig din fjant?
Var feg! Gå i land! Se på de andra!
Är de inte dina vänner, och se, de har stannat!”
Svaret, så stilla och heligt du kan:
Staden är svårnådd men härifrån ser jag dess strand
Att stanna vore ett svek mot det namn
som lämnade liv och ära för seklernas skam
Det kan kosta både förnedring och kamp
men skulle jag fly det när jag vet det är sant?
Hemma är tryggt och rätt så trevligt ibland
men målet för min flykt är ett evighetsland”

*stegen som den man klättrar i
•stegen som de man går


Så framåt, framåt, återvänd ej
trogen din livsväg ända till slutet!
Glöm alla öden lättare än ditt,
med fötter på jord som aldrig trampats,
ögons glans där ögon aldrig skådat”

Luis Cernuda

2 kommentarer:

  1. Ursäkta en plump fråga:
    "Glöm alla öden lättare än ditt"
    Känner du att du gjort det?

    Ställer och styr med pottfrisyr.

    SvaraRadera
  2. Svar: Jag vet inte. Det var mest en citerad dikt som liksom i sin övergripande känsla verkade passa in på det jag ville skriva om. Mitt liv är säkert lättare än mångas, kanske svårare en någons. Huvudtanken är väl denna: se framåt. Eller nåt.

    mvh

    SvaraRadera