tisdag 11 maj 2010

Asfalt! Asfalt!

Igår samtalade jag lite med en av mina elever. Han arbetar på ett svenskt företag. Han berättade att det företag han arbetar på troligtvis kommer lägga ner sin fabrik i Sverige. "Det ser riktigt illa ut i Sverige", sa han. 

Okej. Saker och ting kan vändas. Sverige kanske hittar vägar ut ur krisen. Det får man väl hoppas. Fast det är tveksamt om det kommer att bli så lätt framöver att leva i Sverige som det varit de senaste 30 åren. Frågan är om vi inte har blivit för vana vid att allt är bra, vid att vi har överflöd. Man ska kanske undvika domedagstonerna, men det kan nog komma ganska svåra tider i Sverige. 

Och i detta; vår envisa strävan att med hjälp av saker glömma bort död och evighet:

"Asfalt! Asfalt!" 

Vi känner oss trygga i en kinesisk bil/
som har varit svensk, så vi reser kilometer och mil/
trygga som det bara fanns våran egen fil/
men vilken bil har nånsin gett nån evigt liv?/
Med teknologi så kör vi rakt och rätt/
men hjärtat vi bär på skakar lätt/
Det kan vara det senaste Nasa släppt/
men mot evigheten är det bara ett Vasa-skepp/
Det kan se bra ut, ha alla tecken på att det ska hålla länge/
men när det drar ut räcker det med en koll och det kränger/
Ingen förkortning skyddar mot det vi springer från/
ingen krockkudde skyddar mot hugget inifrån/
ingen försäkring eller trygghetsregel/
är mycket mer än ett snyggt namn på ett myggmedel/
när smärtan snärtar till som en bambusvans:/
vi åker resten av vägen inne i en …./

Vi tänker: Asfalt! Asfalt! Allt är tryggt!/
Men vi glömmer att nästan allt är byggt!/
Och om det är byggt så har det sprickor/
Behöver vi bygga vår trygghet med bättre brickor?/

9 kommentarer:

  1. Ja Svergie mår inte bra. Har varit en väldig lågkonjuktur sen September 2008 om jag inte minns fel. Jag själv har varit arbetslös sen jag tog studenten i juni förra året :/
    Men det verkar gå lite på bättringsvägen nu iaf.

    "vi åker resten av vägen inne i en...ambulans? :P

    Tack för att du skriver sånahär texter, väldigt uppskattat, skitkul att läsa.

    Hoppas kanske på för mycket nu men...finns det en liiiiiten möjlighet att dessa texter blir inspelade nån gång i framtiden? :) Typ ett litet dikt-tape med David Ringbäck? :)

    SvaraRadera
  2. Jonas (ingen du känner)11 maj 2010 kl. 12:32

    Skoj att jag hittade på din blogg.
    Dina texter är väldigt bra! Får en att tänka efter... och humorn finns där. Myggmedel :D
    Och budskapen går lättare ner med lite rim och rytm :)

    SvaraRadera
  3. Tjo! David hjääälp. Har du några bra idéer till ett studenttal? (Mina elever tar ju studenten om några veckor och jag som mentor förväntas ju säga något rörande och klämkäckt... kanske något på rim :-)?) /Sis Mickan

    SvaraRadera
  4. "Trixan". Ja. Ambulans tänkte jag på. Dikt-tape? Nja. Det får nog bli så här än så länge.

    Jonas som jag inte känner: tack så mycket!

    SvaraRadera
  5. Jag kom att tänka på en grej när EMW bad dig om rimhjälp...

    När ni körde för ca 10 år sen så var ju ni bland de första i Svergie att köra med avancerad rimteknik. Flerstavliga rim, dubbelrim, inrim och allt vad det nu heter. Fick inte du ofta höra "men det där rimmar ju inte" osv. Folk förstod ju inte hur skickliga ni verkligen var eftersom du bara kunde rimma hej/mig/dig osv.

    För än idag säger folk till mig "du är väl bra o så men du kan ju inte rimma" och jag blir så lack på det för jag lägger ni väldigt mycket tid på att just rimma snyggt och bygger typ upp mina texter efter rimmen(vilket kan bli lite föör mycket ibland då innehållet o budskapet kan bli sämre)

    "People ask me, where's the context of your lyrics? I respond with the Coontext"

    SvaraRadera
  6. Tror ingen direkt tyckte att något inte rimmade när vi körde.
    Men intressant det där med rim. Från början var ju hip-hoprimmen superenkla. Sedan kom underjordisk hip-hop som reaktion mot komersiella grejer. Då måste man plötsligt rimma med långa svåra rim. Ve den som inte rimmade exakt på stavelserna! Sedan liksom vände det efter ett tag med en ännu underjordiskare hip-hop. Alla, inklusive jiggy-rapparna, hade ju börjat med flerstaviga rim. Nu skulle man liksom skulle vara fri från allt, både enkla rim och svåra. Då räckte det liksom bara att antyda ett rim, om ens det.

    Allt kanske är reaktioner där man vill komma undan det typiska, där man tycker att originaliteten försvunnit? Detta är i och för sig bra, men det kan ibland bli lite töntigt kanske, ett ständigt nervöst sökande efter att vara originell, icke-kommersiell, en liten klubb där man själv eller i sin lilla krets hela tiden drar upp linjerna för vad som är rätt och bra osv. Slutsats: det som funkar funkar, oavsett rimlängd, rimtyp.

    SvaraRadera
  7. Gud va kul att du svarade, trodde inte du ville prata hiphop nowadays...

    Skrev visst lite slarvigt i mitt förra inlägg, skrev "du" där det skulle stå "de" och skrev "ni" där det skulle stå "ner" men du verkade förstå ändå :) Med "det rimmar ju inte" så syftade jag typ på mina föräldrar och vänner, de som håller på med rap nuförtiden förstår rimscheman och rimstavelser. Hursom...

    "Från början var ju hip-hoprimmen superenkla. Sedan kom underjordisk hip-hop...Sedan liksom vände det efter ett tag med en ännu underjordiskare hip-hop."
    - Menar du att det fanns olika vågar av underjordisk hiphop angående detta? Jag har inte 100 % koll på den utländska hiphopen då jag lyssnar mest på svensk men va det inte Big L som började med flerstavsrim runt -95?

    Ja vissa vill ha det som back in the days att känsla och inlevelse är viktigare än text, rimstruktur och punchlines. Men det känns ändå som att de flesta vill ha "både och" Till och med Petter har börjat flerstava nu det senaste året, fast jag tror att någon spökskriver åt honom (fy skäms). Just nu finns det väldigt många olika stilar av hiphop i just Sverige: elektro-hiphop, "hip-pop" politisk hiphop, svensk hiphop på engelska, underjordisk hiphop och några fler, och de flesta kör flerstavigt, det finns något för alla.

    Exempel på dagens svenska hiphip:
    http://www.youtube.com/watch?v=FEPZ3HwOgbY

    Nu vet jag inte riktigt vad jag ville med detta elelr om jag svarade på din fråga men. Du får ursäkta det är Kristi Himmelfärds veckan i Svergie nu så det är lång helg och lite alkohol har intagits.

    Jag hoppas det finns något diskussionsunderlag kvar för jag fortsätter väldigt gärna denna hiphop/rim-diskussionen med dig.

    Jag spelar en del nätpoker och andra spel, om jag vinner en storvinst lovar jag att skicka x antal kronor till dig. För du förtjänar att få betalt för det du gjorde, jag är ganska säker på att de flesta idag har dig som insperationskälla.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  8. Du har nog bättre koll på dagens hip-hop idag än jag. Jag tänkte mest på olika tendenser som funnits, detta med att en viss stil är inne ett tag och sedan, när det blir för "poppig" så reagerar några med att göra på ett helt annat sätt. Och sedan åt andra hållet igen. Men det kanske är all kulturs historia?

    Hip-hop har ju utvecklats mycket spretigt, blivit allt möjligt. Det är väl kreativitetens fördel, att saker utvecklas. Sedan kan det vara svårt att bestämma vad gränsen för den går. När blir hip-hop till något helt annat kan man ju fråga sig.

    Behåll du dina pengar för dig själv! :) (Själv skulle jag väl tycka att du inte skulle ge de ens till nätpokersidorna men det är ju din sak såklart.)

    mvh

    SvaraRadera
  9. Ja begreppet "hip-pop" har kommit fram just för att kidsen inte tycker en viss stil av hiphop inte ska räknas som hiphop.

    Hehe det är min inkomstkälla just nu när jag är arbetslös

    SvaraRadera