måndag 13 december 2010

Staden 3: Stockholm

Hur markerar man sin tro eller övertygelse på bästa sätt? Ja, det är ingen tvekan om att en bomb talar ganska högt. Men vad säger den? 

Nu ska vi inte vara så naiva att vi tror att detta rör sig om en kamp mellan onda och goda som det lät när Bush kallade omvärlden att ta ställning för kriget mot terrorismen: den som inte är med oss är mot oss. Västvärlden är på många punkter långt gången vad gäller samhällsstrukturer. Men är väst gott? Och är (mellan)öst ont? Nej på båda.

När en till synes vanlig invandrarkille, lika gammal som jag själv, basket, och kanske, om jag tillåts spekulera, lyssnade han på hip-hop (nåja, Carola lär det ju inte ha varit i alla fall...), spränger sig till döds mot "Sveriges krig mot Islam" – då blir dessa motpoler en frestelse att ansluta sig till: det onda är dom, det goda är vi. Det finns all anledning att försvara öppenheten som vunnits i väst. Men, det är viktigt att inse att vi inte befinner oss i något paradis. Vi kan ha öppenhet. Men jag tror inte alltid att vår öppenhet leder till den frihet vi menar oss äga.

Hur går vi så tillväga för att förändra världen?

Martyr är inte bara den som dör för en viss sak. Martyr betyder ursprungligen "vittne", det vill säga, någon som sett något och sedan talar om detta. Vad hade Taimour Abdulawahad sett? 

Den som blir sedd av kärleksfulla ögon kan inte längre se på omvärlden med hat. Den som möter  barmhärtighet förvandlas inifrån och ut. En sådan person kan till och med tänka sig bli en martyr. Men inte en martyr som ger sitt liv för att andra ska förlora det utan en som ger sitt liv för att andra ska vinna det. 

En av Jesu närmaste lärjungar, Johannes hette han, blev vid ett tillfälle djupt upprörd över att man inte tog emot dem i en viss stad. Det vill säga, folket ville inte ha något med det rätta budskapet att göra. Vilka orena människor! Vilken skymf mot vår lära och vår mästare! "Ska vi kalla ner eld från himlen som förstör staden?" frågade Johannes bestört Jesus. 

Cirka 60 år senare, djupt märkt av den blick som han sett i sin Mästares ögon, är Johannes så svag av ålder att han är tvungen att bäras in i kyrkan. Vad har han för budskap när han sätts att predika? Det berättas att det enda han sa mot slutet av sitt liv, om och om igen, var: "Älska varandra. Älska varandra. Älska varandra."

Det går inte att försvara det Taimour gjort. Vi får och ska känna vrede över det som hänt. Men vem hade sett in i hans ögon? Och i vems ögon hade han sett in i?


4 kommentarer:

  1. Tänkte bara tipsa dig om att din gamle vapendragare släppte en EP idag, han har också förändrats en del sen ni körde tillsammans kan man säga haha. Men det är riktigt soft.

    Ladda ner helt lagligt och gratis här:
    http://organismen.blogspot.com/

    Hoppas allt är bra med dig /Kim

    SvaraRadera
  2. Tjena Kim,

    Okej. Tack för tipset.

    Jodå, det är bra med mig. Själv då? Hittat nåt jobb än?

    SvaraRadera
  3. Varsågod :P Har du lyssnat på det? :D Vad tyckte du isåfall? :)

    Ja faktiskt =) Telefonförsäljare haha, några på mitt jobb tjänar ibland mer än vad en fullutbildad läkare gör liksom. Om några månader kommer jag att ligga där, och jag har bara gått på gymnasiet haha.

    Trivs riktigt bra bland arbetskameraterna också, de gillar bla. samma musik som jag. Spotify rullar hela dagarna mellan samtalen, och ibland sätts det på nån mbma-låt på youtube och nästan 25 % gillar det faktiskt otroligt nog, blev faktiskt förvånad själv och riktigt glad inombords, kom lätt in i gruppen på det sättet =) Så tack, du har faktiskt fått mig att komma in i "gänget" på min arbetsplats.

    Fan tack för att du frågade :O Känns som att vi känner varandra haha, hur kan du komma ihåg att jag sagt att jag va arbetslös? Jag kom inte ens ihåg det. Haha tack återigen, du verkar vara väldigt trevlig och empatisk som människa, ha det bra min vän!

    MVH Kim

    SvaraRadera
  4. Hej igen Kim,

    Ja, jag brukar vara rätt trevlig. Hemma är jag dock lite småsur. ;) Fråga min fru.

    Jag kom ihåg att du skrev att du var arbetslös, var på väg till Arbetsförmedlingen eller så. Bra att du fick jobb! Och bra arbetskamrater är inte illa heller. Hoppas du kommer till läkarnivån så snart som möjligt. :)

    (...Ja, jag lyssnade, men tycker inte det passade att säga något om det här. Det får andra snacka om!)

    mvh

    SvaraRadera