måndag 2 augusti 2010

Skalden

En ung man som bestämt sig: han skulle bli skald/
svårare var det med skulden i skallen/
han rimmade munnen varm/
så när han nått fram, kunde han inte låta bli och tänka: Varför va´ kullen så kall?/
Killen har skills, ändå undrade han/
vem han var där han stod och såg ut över hundrade man/
Underlägsen men skrytsam,/
ville ha många omkring sig på vägen, ändå var han utanför och ensam/
Hans frihet? - en Kumlaanstalt/
om dagen, ett stjärnskott, om natten, jagad av hundskall/
du skulle kunna kalla det falskhet/
och det är det ju för Den som allt vet. Men ikväll är det fullsatt!/
och han är beredd och gå runt allt för att äga beundran,/
så strunt sam, ingen dum tanke skulle stjäla hans stunds glam/
Så står han på scen och tuggar på en guldmedalj/
fast den blir rätt bitter i både mun och i svalg/
för guld när man väger lätt blir en rätt tung metall/
han har vunnit ett namn men försummat sitt kall/
Han har nyss stått och dundrat med full hals/
nu står han inför universums stjärnor som en stum man/
ordlös inför evigheten och i smurfgestalt/
måste han överge det evangelium han tidigare förkunnat/
han måste byta skryt mot förundran/
när han ser ett Lejon stiga ner från himlen och bli till ett lugnt Lamm/
Tar det en sekund alls?/
Innan han står med bara några ord: ”Ge mig Ditt guld och Din kamp!/
Jag lämnar mitt hem, låt mig få vinna min Guds land!/
Din kärlek har övervunnit både min framgång och fruktan!”/
-
Det som sägs snyggt men saknar grund har mumlats/
det beror på att själva källan bakom har grumlats/
det kan ha flyt och välla fram väldigt övertygande/
men det är inte vatten mot törst, utan dunkelt slam/
Och att satsa på att vinna är väl en rätt sund sats/
men att vinna en kulle utan glädje är väl i så fall en rätt skum skatt?/




6 kommentarer:

  1. Bra beskrivet. Tydligt. /Sis Mickan

    SvaraRadera
  2. Du är mycket slarvigare med rimmen nu än för 10 år sen, även om texten är soft. Jag syftar på att stavelserna skär sig tex: "munnen varm/ kullen så kall" varför stoppa in ett "så" där? Flyter ju mycket bättre om det bara varit munnen varm / kullen kall.

    Edit: Glöm vad jag sa, märkte en grej som varit lättare att märka i audioformat än textformat, ser nu att det hänger ihop med de andra fyrstavsrimmen tex. Kumlaanstalt osv. - Skickligt!

    Jag verkligen älskar rimschemat här:
    "och han är beredd och gå runt allt för att äga beundran,/
    så strunt sam, ingen dum tanke skulle stjäla hans stunds glam"
    och inte bara för att det är 5stavigt i slutet av raden utan just för att du har inrim vid "runt allt, strunt sam, dum tank-" - Great!
    Blir dock lite tjatigt att rimma på "u" i hela texten trots att även det har sin charm :)

    Nog om rimmen haha, jag är alldesles för rimskadad :P

    Bra text överlag, fick svar på många frågor och tror jag börjar förstå vad du menar.

    Förlåt om jag är tjatig, du behöver inte svara, men jag måste tjata lite till...Nu när du börjat skriva lite texter igen...hur känns det? Hur mycket saknar du "Seron" på en skala 1 till 10? Jag personligen saknar humorn, oseriösheten, det flummiga, allt-på-en-tagning. Jag tom. saknar dina adlips/overdubs, hela din stil som gjorde dig så unik!

    / Den tjatiga Trixan

    SvaraRadera
  3. Tackar Sis! (Namnförslag: David the 3rd)
    ...
    Trixan (Vad heter du?)...

    Tack för kommentaren. Håller med om att det blev lite tjatigt med så lång text på samma rim. Mycket av rimmen är nog mer tur än skicklighet om man nu ska säga något om det. Skriver man många blir det väl några som passar bättre. Kumlaanstalt och kullen så kall exempelvis var inte planerat så.

    För att svara på din fråga. Ja, vad ska jag säga. Att skriva är kul för det första. Och, det är klart att jag kan sakna något av honom. Det var kul att spela in, kul att hänga med folk, kul att vara med. Men bara på mina sämre dagar saknar jag hans livstil. :) Nu skriver jag med något slags försök att få ihop de båda människorna: hip-hopparen och "killen som går i kyrkan". Grejen är väl att vara sant kristen i båda fallen (inte givet).

    SvaraRadera
  4. Jag heter Kim :P

    Att skriva är kul säger du, är det inte kul att rappa längre då? ;) Syftar ju sjävlklart på att du i så fall ska göra som du vill alltså typ som det du gjorde med Wordical eller vad han hette. Vill bara höra din röst/flow haha jag låter en smula homosexuell men det struntar jag i :P

    Om du är smart nu så svarar du:

    "- Hej Seron jag tycker om dina grejer
    - Håll tyst är du fag eller så"

    haha känner du igen det? ;) Det är från versen du la på Fattarus låt :P

    När jag tänker efter så är typ "bög" det fulaste ordet du har använt vad jag kan komma på just nu, så redan där kanske man märkte att du hade lite kristet blod? :P

    Nu blir det väldigt mycket, men på tal om dina gamla rader, kan du inte säga en rad som du har skrivit (obs: måste vara före avhoppet) som är din personliga favorit som du är vääldigt nöjd och stolt över att just du skrivit? :) Det kan va ett snyggt rim, en ordlek, en punchline, vad som :)

    Kanske lite för personligt men hur ofta har du dina "sämre dagar" då? Jag är bara oerhört nyfiken/troget fan, allvarligt talat, säg ifrån om jag är jobbig och "påhoppig" / Kim

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte vad jag ska säga om vad som skulle vara något att vara nöjd över eller stolt. Men om sämre dagar kan man väl säga så här: jag är en kristen idag, jag levde tidigare helt för mig själv och för att liksom bli "nöjd". Detta gjorde emellertid inte att jag blev nöjd alls utan snarare oroligare och mindre tillfredsställd med livet. Det beror ju på att jag försökte fånga livet själv. Typ som om det var en massa saker utanför en som man måste få fatt på för att bli nöjd. Men egentligen är Livet något som finns på insidan. Det är en inre sak. Eller Person rättare sagt. Medan jag sökte få tag på livet genom att greppa omkring mig, genom fester, rim, polare och så, gick jag ju miste om själva meningen med allt. Jag behövde återvända till den som ensam kan ge människan mening. När jag därför säger att jag på mina sämre dagar kan sakna den gamle Davids livsstil är det för att jag ser rätt suddigt då och glömmer bort att det som är viktigt med mitt liv inte är vad jag har omkring mig utan vad jag har inom mig. Det är ju större än det som är runt om.

    SvaraRadera
  6. Kan inte hålla med men OK tack för svar iaf

    SvaraRadera