onsdag 13 januari 2010

Sverige

Hemkomna från Sverige (och London) i lördags. Lite småtrötta men på väg in i arbetsrutinen.

Hur var Sverige?

Ja, kanske inte kan eller orkar summera hela resan men några korta saker:

Det första man slogs av var mörkret. Kom inte ihåg att det var så oerhört mörkt. Kändes som man landade på Island. En liten flygplats mitt ute i skogen. Solen i stort sett borta vid halv fyra. När man bor i Sverige tror man att man är i världens centrum, men det slår en nu att landet faktiskt är riktigt långt upp på jordklotet, rätt avskilt från omvärlden. Inte världens centrum som man som svensk lätt tror (vi är nog ändå bäst - inte för amerikanskt ytliga, inte för syd/östvärldsligt intoleranta).

Sedan: tystnaden. Knäpptyst. Inte ett ljud.

Och också: automatik. Kände mig som en turist. Blev helt fascinerad av ett rödljus som kände av att bara vår bil var på väg och automatiskt slog om till grönt. ICA hade egna självbetalningskassor. Effektivt, fast kanske inte så personligt.

Och en annan sak: En känsla av att vara främling i sitt eget land infann sig. Kände mig nästan mer som en utlänning än en svensk. Kan åtminstone ana vad det innebär att vara invandrare i Sverige.

För övrigt och viktigast: återse familjen. Mycket bra. Speciellt att träffa mina yngsta syskon jag inte sett på ett bra tag.

Och till sist enades jag och Viviane om att Brasiliens väder är överlägset det svenska eller engelska. Må vara att det är varmt så man svettas, med 30+, men det är ändå bättre än den där kylan som liksom går in i benen på en.

Varmt!!!


ps. Kanske skriver något om musik framöver, någon gång. Får se. ds

2 kommentarer:

  1. Välkomna tillbaks till ert hemland :-) Vi njöt av att ha er här på besök! Vi hörs snart hoppas jag. Kramar! /Mickan

    SvaraRadera
  2. Tack. Ja, det var verkligen gött att ses! Mycket fint! ... Hälsningar från oss.

    SvaraRadera