onsdag 15 september 2010

Bildfaktorn fortsättning

Syns inte – finns inte!
Därför gör vi skyltfönster av insikter
ingenting som göms – lev som i Sim City!
Ditt liv är en film eller ett nyhetsstim och va mitt i
Bildvittrorna svävar omkring vilt tittande
de vill hitta dig, spänna upp dig helt platt och smickra dig
Så ligg still som en inlagd sill
de gillar när du liksom inte vill nånting
Du kan få bli det du aldrig var
för en sånt behagligt kontrakt tar de bara allt i betalt
Ett liv som köps med löpsedlar
där du simmar i en ström som rörs med grötslevar
där det som viskas på kvällen blir sagt om dagen
typ i Sexpressen eller Saftonbladet
Du kan få bli en stjärna i stor stil
men läs gärna orden i finstilt
för säljer du billigt det du borde värna intimt?
Spjärna emot! För du vinner jorden och en plats i solen
men förlorar både hjärta och hjärna plus plasket i vattnet
för att hamna i plastflaska som sen kastas i rabatten
Förlorar djup mot slask och slem
den som varit i havet vill väl inte ha en vask som hem?
De kan argumentera med raska stämband
men offentligheten är inte ditt sanna hemland

Milda makter! Vad är denna bildfaktor,
som härjar i vårt liv som en vild traktor?
Vad är det den vill kan tro?
Göra oss från fiskar i vattnet till sillmackor?



Inte utan viss tveksamhet postar jag detta, främst för att jag undrar vad det tjänar något till. Hursomhelst. Egentligen är temat större än jag fick till det, att det bara skulle handla om offentlighet vs. privat eller så. Men jag kom inte bort från det. Skulle väl egentligen ha velat skriva om hur vi styrs av våra självbilder men det kanske får vara. 


Finns en del bilder i texten, främst rör de sig ju kring vatten, vätska, fisk etc. Försökte använda dem på ett sätt som satte hemlighet (den goda hemligheten) i relation till det rena vattnet och offentlighet i relation till lite mindre trevliga strömmar och spelade sedan vidare på dessa bilder. Vi är ju inte skapade för att leva något ytligt liv. Vi har vårt hem i något större och djupare. Nu är inte media, som jag kanske mest beskriver här, fel i sig. Men det har en förmåga att tvinga oss ut mot ett liv där allt ska berättas, allt ska synas. Inte undra på att det då uppstår 100 subkulturer. Människan tröttnar till slut på att allt känns så regisserat. Vi förstår att det finns något som är närmare sanningen, mer äkta, ähum..., jag menar koolt. Fast, och det bör väl nämnas, får ytligheten lätt tag i oss i subkulturen också. Till slut handlar våra liv lätt om att passa in där istället för i etablissemanget: en nervös kontroll för att se till att folk håller sig inom det som är äkta...ähum, förlåt, så fick man ju inte säga, det är ju inte riktigt äkta. Man ska "keep it real" utan att säga att man "keep it real". Det är då man keep it real.  

Bildvittrorna förresten, från Astrid Lindgrens vildvittrorna, är ju egentligen inga människor, typ fotografer eller så, utan mer de krafter bakom ett alltför medie-fokuserat samhälle som vi kanske inte ska låta få styra våra liv för mycket. 

6 kommentarer:

  1. Alltså domhär texterna är sjukligt bra, fast jag gillade den första mest. Jag skulle kunna ta ut rader som jag gillar speciellt men det blir svårt för texten som helhelt är superbra (som en alkoholiserad BH ;) ). Anledningen till att jag inte komenterade den är för att jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag tycker det är ett svårt ämne att diskutera med en sån som du. Så allt jag kan säga är att texterna är svinbra och jätteroliga att läsa och jag uppskattar dem verkligen men jag överlämnar diskussionen till någon annan av dina läsare.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Även om jag inte vet vad jag ska göra av orden "en sån som du"... :)

    SvaraRadera
  3. anledningen till att jag inte komenterade den *förra* skulle det stå.

    "en sån som du" är en hjärntvättad religös som säger sig hittat det inre/övernaturliga, no offence.

    SvaraRadera
  4. Jag försöker hålla hjärnan så ren som möjligt. Använder dock sällan till exempel skoputs eller andra glänsframkallande medel. Det är bäst att hålla hjärnmassan grå som den är. Men tvättad, som du säger.

    I övrigt har jag full förståelse för att man inte köper påståenden om att någon hittat "det övernaturligt". Alltför stora och övertygade ord är väl också ett bra tecken på att det personen säger inte riktigt stämmer, vare sig det gäller religion eller inte. Men att det därmed alltid skulle vara osant, eller resultatet av att någon sinnesmanipulation, när en människa säger att hon har funnit något, eller någon, det är jag långt mindre säker på. No offence. ;)

    SvaraRadera
  5. Riktigt bra texter. Lite renare än på Seron tiden :P Men fortfarande riktigt bra, du borde ta dig till studion med dessa.

    SvaraRadera